Engram, czyli wielkie osiągnięcia uczących się inteligentnie.
W dzisiejszych czasach większość ludzi dąży do tego aby zyskać wykształcenie. Uczniowie i studenci spędzają długie godziny nad książkami, myśląc, notując i „wbijając” sobie informacje do głowy. Ale czy nauka musi być nieprzyjemna i trudna? Oczywiście, że nie. Istnieją zakamarki w naszym umyśle, które pozwalają nam na efektywną, szybką i przyjemną naukę. W mojej rozprawce postaram się uzasadnić słuszność tego przekonania kilkoma argumentami.
Po pierwsze, jak wiadomo, na dłużej zapamiętujemy rzeczy śmieszne, dziwne lub ważne w naszym życiu, natomiast informacje nudne, zupełnie nas nieinteresujące mamy zwyczaj zapominać. Zatem bardzo dobrym sposobem na zapamiętywanie są skojarzenia. Gdy skojarzymy nieciekawy fakt z czymś zabawnym i abstrakcyjnym działa nasza wyobraźnia, przez co łatwiej jest nam przyswoić informacje, Metod skojarzeń jest kilka, a nazywane są one mnemotechnikami i można ich używać zależnie od materiału, którego musimy się nauczyć. Osobiście najbardziej przypadła mi do gustu technika łańcucha. Czyli łączenie kolejnych elementów na zasadzie par skojarzeń. Aby informacje pamiętać przez dłuższy czas, skojarzenia muszą być wyraźne, abstrakcyjne oraz dynamiczne. Po drugie, aby szybko nauczyć się materiału musi on być najpierw odpowiednio uporządkowany. Żeby to osiągnąć, nasze notatki powinny być krótkie, zwięzłe, zrozumiałe ale i zawierające wszystkie najważniejsze fakty. Uważam więc, że najlepszą formą tego typu „zbierania” i grupowania informacji jest mapa myśli. W ten sposób mamy wszystko na jednej kartce papieru, Wyraźne oraz posegregowane. Samo tworzenie mapy myśli jest dużo przyjemniejsze niż pisanie tekstem ciągłym, biorąc pod uwagę, ze mapa musi być kolorowa, powinny występować w niej piktogramy, drukowane litery, mogą się też pojawić zrozumiałe tylko dla nas skróty i znaki. Ponadto tworząc tego typu notatki od razu przyswajamy większość informacji, dzięki czemu nie musimy potem tyle razy powtarzać materiał. Mapy myśli, bardzo pomagają mi w nauce, gdyż w ten sposób nie muszę przewracać kartek nudnego podręcznika czytając kilka razy treść., lecz mogę te wszystkie rzeczy zmieścić na jednym grafie.
Kolejnym zagrożeniem, które chciałabym przedstawić jest kwestia czytania. Wielu z nas lubi czytać ciekawe ksiązki, interesujące artykuły bu zabawne opowiadania. Jednakże kiedy mamy przewertować kilkanaście storn z podręcznika do historii i zapamiętać zawarte tam fakty, pojawia się problem. Warto więc nauczyć się czytać w szybkim tempie. Wymaga to jednak regularnego treningu i kilku przyzwyczajeń. Trening oka polega na szybkim „przeskakiwaniu” ze słowa na słowo w trakcie, aby nie czytać litery po literze w każdym słowie, lecz jednym „skokiem” łapać całe wyrazy i zwroty.. Potrzebny do tego jest wskaźnik, aby wskazywał on miejsce. W którym mamy zatrzymać oko. Początkowo tekst jest zupełnie niezrozumiały, lecz regularnie ćwicząc można osiągnąć zamierzony efekt. Myślę, że trening na zajęciach pozwolił mi zwiększyć tempo czytania i teraz mogę dwukrotnie przeczytać tekst w tym samych czasie w jakim normalnie przeczytałabym go raz..
Podsumowując, stwierdzam, że uczenie się wcale nie musi być nudne i nieprzyjemne. Kiedy poznamy zadziwiające możliwości własnego umysłu, staje się to wręcz łatwe, a nasza wyobraźnia pozwoli nam na zabawę własnymi skojarzeniami. Kurs efektywnej nauki zmienił mój stosunek do zdobywania wiedzy, na dłużej zapamiętuję szkolne fakty, podczas gdy inni stosują tzw. „metodę trzech zetów”. Kiedyś sama byłam jej zwolenniczką, ale teraz nabyta wiedza pozostaje w mojej głowie. Moim zdaniem program Engram jest doskonałym startem i podstawą, na której młody człowiek może się opierać, ucząc się w dalszym życiu.